Satya – sandfærdighed i din praksis

Du kan se videoen, når du er medlem på Yogavivo. Få 7 dage gratis adgang nu.

Når du er logget ind, kan du nyde ubegrænset yoga med over 850 yogavideoer.

Er du medlem allerede, så klik her for at logge ind
Tid 63 min
Underviser Birgitte Gorm Hansen
Tema Bagoverbøjninger / Ikke mere ondt i ryg, skuldre & nakke / Yogafilosofi & baggrundsviden
Niveau Begynder / Let øvet / Øvet / Øvet+
Yogastil Dynamic yoga
FavoriteFavorit Føj til kalenderKalender
Tid: :

Satya betyder sandfærdighed og er et vigtigt begreb i yogatraditionen. Men hvad betyder satya for din fysiske praksis? På denne klasse viser Birgitte, hvordan sandfærdighed er en del af en sensitiv og omsorgsfuld yogapraksis. Ved ærligt at undersøge og respondere på det, du mærker i kroppen, bliver din fysiske praksis en vej til at lære dig selv bedre at kende. Klassen foregår i et kontinuerligt, blidt flow, der kommer hele kroppen igennem og især styrker den dybe rygmuskulatur gennem aktive, blide bagoverbøjninger. Du fordyber din evne til at mærke kroppen og træner små teknikker, der giver dig en stabil og behagelig yogapraksis. En mindful og flow-baseret klasse som inviterer dig til at være med det, der er virkeligt.
Du skal bruge en yogamåtte og to tæpper.

3 KOMMENTARER

KOMMENTARER 3

  1. Kære Birgitte
    Jeg er bare så glad for dine vidoer generelt og har glæde af en del af dem – især dem med meditation og restoativ yoga og dem med mysiofal realse! Tak Den her ser bare så skøn ud. Jeg har dog til min store irritation haft en del problemer med mit højre håndled de sidste mange år hvilket gør at der er en del yoga stillinger jeg ikke kan lave fordi at det så forværrer betændelsen – øv 🙁 Jeg elsker yoga og savner at kunne lave hunden, sol hilsner mm, men det er ikke muligt. Indtil videre har jeg bare undgået dem og så holdt mig til det mere milde og det jeg kan – men det er altså lidt øv fordi jeg eks gerne ville kunne lave denne sekvens. Er der noget du kan anbefale eller skal jeg bare som jeg gør gå langsomt frem og lade det heale op stille og roligt.

    1. Birgitte G Post
      Author

      Hej Stine og tak for din besked.
      Hmm…normalt ville jeg sige noget med at man kan bruge et sammenrullet yogamåttekant under håndroden når du er på alle fire, så du får en større vinkel end 90 grader i håndleddet når hånden bærer vægt. Men når du skriver det har stået på i mange år tænker jeg der skal noget mere grundlæggende til før det giver mening at lave de stillinger.,

      Nu kender jeg jo ikke dit håndled i praksis, så det er svært at sige umiddelbart hvad der hjælper. Hvis det er en betændelsestilstand, lyder det som om du sksl have en uddannet specialist til at hjælpe dig med at vurdere om der skal hvile eller genoptræning til lige nu.

      Jeg har selv haft inflammatin i håndleddene da jeg var ung og startede til yoga, det viste sig at være fordi jeg ikke aktiverede musklerne i hænder og arme når hånden bar vægt så jeg fik ret hurtigt en overbelastningsskade fordi ingen havde fortalt mig hvordan jeg passede på kroppen og jeg bare tæskede derudaf med solhilsner og hundestræk i de glade 1990ér asthangadage hvor vi ikke vidste ret meget om yogaksader. Der var simpelthen for meget pres på min ehåndled fordi mine hænder ikke støttede op om stillingen. Desværre gik der nogle år før jeg lærte den teknik der virkede for mig. I starten forsøgte jeg mig med den instruktion de fleste yogalærere gav dengang, nemlig at presse knoer og fingerspidser fladt i gulvet. Det blev det bare værre af. I flere år troede jeg, at det ville hjælpe hvis jeg bare blev ved. det gjorde det så ikke.

      Det der endte med at virke for mig, var at skabe breddde hen over roden af fingrene og lade tyngdekraften om groundingen. Så IKKE mase noget ned i jorden, ikke sprede fingrene, ikke overgøre aktiveringen af hånden, men blot blidt at brede ud hen over knoerne så musklerne i hånd og underarm bliver mere aktive og kan bære det pres der kommer på leddet når hånden et vægtbærende.

      En anden ting jeg lærte var, ikke at holde stillinger hvor hånden bærer vægt med en 90 graders vinkel i håndleddet (f.eks alle fire og håndstand). Stilhed var simpelthen for meget, jeg skulle genoptræne det hele ved at bevæge mig forsigtigt ind og ud af stillingerne istedet for at stå og kæmpe i planken og shaturanga. det var alt for mget for mine håndled der kun lige var ved at kome sig.

      Du kan træne styrken i hænderne og omkring leddet uden at belaste ret meget ved f.eks at øve bredden i hånden mens du flyder mellem barnets stilling og alle fire, og ikke komme så langt fremad at dine skuldre kommer ind over håndleddet men lade skuldrene blive bag håndleddets linje. det samme gælder overgangen melle alle fire og hundestræk, der er skuldrene også bagved håndends linje før du løfter knæene fra jorden så du undgår 90 graders vinkel eller mindre. Nåh, det brugte jeg så et halvt år på at stå og øve ganske blidt. Men da jeg så igen prøvede kræfter med hundestrækket var det helt uproblematisk for mig. og med tiden kom jeg også til at være ok i planken og arrmbalancer, selv om jeg nok aldrig bliver håndstands-ekvilibrist. Det handler om at lære byggeklodserne der understøtter stillingen før du begynder at gå ind i selve stillingen. på denne klasse vil der være for meget pres håndleddet på vej ned på maven til, at jeg vil anbedale det. Det er for tidligt. Når du har fået grønt lys af en specialist til genoptræning, så vil jeg anbefale et par videoer jeg har herinde der handler om, hvordan du kan træne helt basale aktioner i hånd og håndled. der er tre videoer i alt der berører dette emne. Den ældste er en introduktion til dynamic yoga som er indspillet for 100 år siden men der siger jeg kort noget om aktiveringen af hænderne. Den anden video er en kort klasse indspillet et år efter, som en del af pogramserien “klavertimer – flow i din yogapraksis “. den hedder noget i stil med “hænder og arme”. Hvis du har fået ok af en behandler til at påbegynde genoptræning, kan måske starte med at lave små dele af den klasse men stående med hænderne op af en væg og bevæge dig der istedet for på alle fire. i den del af klassen hvor dette giver mening. spring resten voer til du er stærkere. Den sidste video er nyere og indspillet for to år siden, den giver et helt andet bud på hvordan man kan bruge sine hænder i yoga og er en del af programserien “spiral flow”. Her er introducerer jeg begrebet “natural hand”. Vores hændr er egentlig ikke lavet til at være flade i kontat med gulvet når de bærer væft men til at børe vægt på det yderste af håndroden og lillefingersiden af håndfladen. Da du kravlede som baby var det ikke med flad hånd, men med kuppelformet hånd (jeg ved ditte bykjærholm og sidde også underviser dette i bowspring klasserne så tjek også dem ud). I klassiske yogastillinger kan man bruge natural hand i stillinger hvor håndledet ikke er i 90 graders vinkel, f.eks hundestræk eller flower mellem allr fire og balasana. Natrual hand være bedre for nogen, fordi den rekkrutterer muskler hænder, arme skuldre og brystkasse mere jævnt og funktionelt. Jeg mener jeg har indspillet en lille tutorial om dette hvor jeg viser hvordan man træner natural hand styrke stående med hænderne på væggen før man begynder at lave den på gulvet med vægt på håndledet. det er muligvis den mest lovende video jeg har lige nu, til at starte projektet med at styrke op om håndleddet.

      Men altså, hvis du ikke allerede er i forløb emd en erfaren specialuddannet fysioterapeut eller en god osteopat, så ville jeg 100% anbefale dig st starte der før du gør noget andet. Det er det sikreste. Jeg ville selv altid følge min egen behandlers råd og vejledning til hvor længe der skal hviles og restitueres for at få inflammationen i ro, og vente til de har givet grønt lys for genoptræning. Der er også en del folk der taler om kostens betydning for inflammation i leddende, blandte noget med at droppe sukker helt i et par måneder og spise flere olier. Det kender jeg flere der har haft helt vildt gode resultater med, men her er jeg jo helt ude af mit ekspertiseområde, og må henvise til en uddannet ernæringsterapeut for at finde mere info om kost og inflammtion i leddene.
      Jeg håber du vil finde en vej frem der kan forbedre situationen og at du skriver tilbage herinde og fortæller hvordan det går. Giv ikke op, der er altid en vej, selv om det tager tid. God bedring og bedste hilsner. Birgitte

    2. Birgitte G Post
      Author

      og beklager alle slåfejlene, sidder uden læsebriller på vej hjem fra Aalborg med et lille bitte tastatur og kan faktisk ikke se hvad jeg selv skriver 🙂 Jeg håber det giver mening, sådan da.
      KH B

HERUNDER KAN DU SE FLERE VIDEOER MED Birgitte Gorm Hansen