Konkrete tips til et roligt nervesystem

af Lars Damkjær den 24. marts 2020
Konkrete tips til et roligt nervesystem. Lars Damkjær er forfatter til bogen “Mindre stress, mere nærvær” og leder af en uddannelse i yinyoga og mindfulness. Derudover er han uddannet coach og cand. mag. Vi har sat ham i stævne for at høre, hvordan vi kan mindske og forebygge den stress mange oplever netop nu. Hvad er de største stressfælder lige ...Læs mere

Yoga i en lockdown tid

af Yogavivo den 20. marts 2020
Vi har spurgt Ph.d., cand.psych. og yoga- samt meditationslærer Birgitte Gorm Hansen om hvordan vi kan bruge yoga i denne tid. For mig er yoga netop skabt til øjeblikke som dem vi gennemlever lige nu. Når vi skal finde os til rette med ikke at vide hvad der kommer til at ske, når vi frygter for at miste eller har ...Læs mere

Yoga i stjernernes rækker

af Trine Lunde Sørensen-Hygum den 05. februar 2020
De er virkelig bare ligesom os – i hvert fald elsker en del af dem også yoga. Vi taler om berømthederne, kendisserne, de store kanoner – dem der betræder de røde løbere og får deres navne på Walk of Fame. Læs med her og se, hvem der elsker yoga, og hvad de bruger det til.Læs mere

Hvorfor kan yoga få os til at græde?

af Line Rømer den 03. februar 2020
Første gang jeg græd til yoga var nok til min femte yogaklasse. Det var i starten af klassen, vi sad med lukkede øjne, underviseren bad os mærke indad, og spurgte så ud i lokalet “hvordan har du det?”. Den dag havde jeg det ikke særlig godt, men det var først da jeg sad der i ro, med lukkede øjne og mærkede efter, at jeg rent faktisk erkendte.Læs mere

Videnskaben har talt: det tager kun to minutter at blive glad af yoga

af Trine Lunde Sørensen-Hygum den 11. december 2019
Et studie fra University of London viser, at du med bare to minutters yoga kan højne din selvværdsfølelse, og at yoga faktisk slår de klassiske power-poses, når man sammenligner dem i studier. Yoga under forskerluppen – kan glæde faktisk bevises? Har du også prøvet at føle sig gladere efter din yogatime end før? Hvis du har, er du som de ...Læs mere

Yoga & International TV-dag

af Trine Lunde Sørensen-Hygum den d. 21 november 2019
Med dens muligheder for at sikre sød søvn, en stærkere krop og evnen til at tænke klart er der ikke noget at sige til, at yoga med dens magi og mystik har været i filmskabernes interesse længe. I anledning af international TV-dag har vi samlet en liste over produktioner, der handler om yoga, så smæk benene op (på sofaen eller ...Læs mere

Yoga hjælper mig med at acceptere, at jeg aldrig bliver rask

af Trine Lunde Sørensen-Hygum den 14. november 2019
Da Stina var 19 år, var hun som veninderne i flokken var flest – med huen på hovedet og hendes forkærlighed for fitness skilte hun sig ikke synderligt ud. Det var indtil en dag kort før hendes tyve års fødselsdag, hvor hendes læge gav hende en besked, der ændrede hende verden på et sekund. Foto: Peter Bjerg Må jeg aldrig ...Læs mere

Yama: Yogaens etiske principper og hvordan du bruger dem i hverdagen

af Line Rømer den den 31 oktober, 2019
Mange af os bruger yoga som en bevægelsesform, der hjælper os med at få ro og harmoni. Men det er ikke kun yogastillingerne, som kan hjælpe dig med det. Yogaen byder på flere værktøjer, som kan fordybe din yogapraksis på og uden for måtten. Ét af dem er Yama, som er et slags adfærdskodeks. Men hvad går det ud på? ...Læs mere

Bedre præstation og selvtillid på cyklen med yin yoga

af Janni Daugaard den 28.10.2019
I forbindelse med vores tema omkring yin yoga har vi talt med Mads Weidemann, der er professionel downhill mountainbiker. Mads bruger yin yoga som supplement til sin mountainbike træning for dels at forbedre sin præstation på cyklen, og dels for at kunne forblive på elitesportsplan i længere tid. Han har kørt konkurrencer siden 2006 og har netop udgivet bogen “Mountainbike ...Læs mere

Mindfulness som metode til at forebygge og håndtere stress

af Janni Daugaard den 06.10.2019
I forbindelse med vores tema omkring stress og travlhed har vi talt med Lone Overby Fjorback, der er overlæge, lektor, ph.d., certificeret MBSR-lærer og leder af Dansk Center for Mindfulness, som er et forskningscenter på Aarhus Universitet. Lones forskning har vist, at MBSR og MBKT kan forbedre mental sundhed og nedsætte symptomer på stress, angst og depression. Helt kort, hvad ...Læs mere