Derfor giver det mening at få yoga ind i klasseværelset

af Joséphine Renard den 16. september 2019
Hvorfor underviser vi ikke skolebørn i yoga, meditation og mindfulness? I en Ted Talk med fokus på børn og unges trivsel stillede forsker Anne Marie Rossi netop dette spørgsmål. Hendes pointe var klar: Når vi nu ved, at mindfulness hjælper på stress, angst og dårlig koncentration, hvorfor lærer vi ikke vores skolebørn disse mindfulness-metoder? Igennem de sidste 10 år er der sket betydelige fremskridt i den videnskabelige forskning af yoga og meditation for skoleelever. Fælles for næsten alle forskningsresultaterne er, at implementeringen af yoga eller meditation i løbet af skoledagen kultiverer færdigheder indenfor bevidsthed, selvregulering og kondition Disse færdigheder forbedrer elevernes adfærd, trivsel, helbred og præstation, hvilket giver større modstandsdygtighed, ... Læs mere
Yoga i klassen øger trivsel

Yogaordbog – en begynderguide til yogasproget

af Joséphine Renard den 28. August 2019
Man skal lægge øre til meget skørt og vidunderligt “yoga-lingo”, når man dyrker yoga. Meget af det, du hører, er ældgammelt og har rod i sanskrit og indisk tradition. Men yogasproget udvikler sig hurtigt og udvides med nye ideer og fortolkninger hele tiden. Hvilket kan gøre det endnu sværere at vide, hvad pokker der bliver sagt i yogatimerne. Og det kan måske føles som om, du skal lære et helt nyt sprog. Derfor kommer her en miniparlør med ord og vendinger, som du med stor sandsynlighed støder på til en yogatime. Yoga [ˈjoːga] Ordet vi alle sammen har hørt, men måske aldrig rigtig har taget os tid til at forstå. ... Læs mere

Hvordan 10 minutters daglig meditation kan forandre dit liv

af Yogavivo den 05, August 2019
Du får det at vide hele tiden. Meditation er godt for dig. Du bliver mere skarp, mere nærværende og rolig. Der er mange gode grunde til at meditere. Alligevel er det for de fleste af os svært.   For det første kan det være svært at finde tiden og roen. Og når vi så endelig sidder der, så kører tankerne for fulde drøn; “hvad skal jeg have til aftensmad? Hvor er min telefon egentlig henne? Hvad er det nu jeg skal i morgen? Jeg har faktisk for travlt til at sidde her”. Og pludselig bliver du i tvivl; hvorfor har du overhovedet sat dig der og lukket øjnene, hvordan skal ... Læs mere

Hvilken yogaform skal jeg vælge?

af Yogavivo den 01. august 2019
At vælge en yogaklasse, kan nogen gange føles som at forsøge at afkode vejskilte i et land, hvor du ikke taler sproget. Eksotiske navne, ord du ikke aner hvordan udtales, og beskrivelser så bevingede, at du er usikker på, om det overhovedet er yoga. Frygten for at møde op til 90 minutters indforstået eliteyoga, kan ende med at holde dig hjemme, og det ville være en skam. Derfor har vi lavet denne guide til de yogaformer som du med en vis sandsynlighed vil støde på i de danske yogacentre. Både de allermest kendte, og dem du måske ikke har hørt om før, så du trygt kan svinge måtten over skulderen ... Læs mere

Presser du dig selv for meget? Den gode og den dårlige belastning

af Yogavivo den 20, Maj 2019
Kender du det populære træningsudtryk ‘no pain, no gain’? Løst oversat betyder det ‘ingen gevinst uden smerte’, og bygger altså på en tese om, at vi i vores træning og bevægelse er nødt til at presse os selv til et smertepunkt, hvis vi vil mærke fremgang og høste gevinsten af vores træning. Det er ikke svært at forestille sig, hvad risikoen kan være ved denne tilgang; for nogle vil det resultere i at de går over grænsen, og pådrager sig en skade, eller gør deres eksisterende skade værre. Indenfor yogaverdenen hører man sjældent ‘no pain, no gain’-udtrykket. Tværtimod. Her bliver vi i højere grad skolet til at være mere forsigtige, ... Læs mere

YOGAGUIDE: Vend hovedet nedad og styrk dit helbred

af Yogavivo den 17, April 2019
Hvornår har du sidst stået på hovedet eller sendt benene i vejret? Hvis du er som de fleste, er det nok noget tid siden. Men der er faktisk rigtig god grund til at sørge for at få vendt op og ned på kroppen, for omvendte stillinger gemmer på masser af fysiske og psykiske fordele, og det behøver hverken at være svært eller akrobatisk. I de fleste af vores vågne timer er vi enten stående, gående eller siddende, og de stillinger har alle én særlig ting til fælles: hovedet befinder sig over hjertet. Faktisk er det yderst sjældent at vi voksne mennesker befinder os i en såkaldt omvendt stilling; en stilling ... Læs mere

4 fordele ved yoga, som er underbygget af videnskaben

af Yogavivo den 14, Marts 2019
De fleste af os mærker, at yoga er godt for vores helbred og psyke, og der er faktisk utallige undersøgelser der bekræfter yogaens virkninger.  Her får du serveret 4 af de mange veldokumenterede virkninger. Yoga reducerer stress Hvis du dyrker yoga fordi du har en forhåbning om at mindske stress, så er du på helt rette spor. Utallige undersøgelser konkluderer nemlig, at yoga har en positiv effekt på stress, blandt andet fordi yoga er med til at reducere stresshormonet kortisol. I en undersøgelse (1) fulgte man 24 kvinder, der anså dem selv for at være stressede. Kvinderne deltog i 2 ugentlige yogaklasser af 90 minutter hen over 3 måneder, og ... Læs mere

Yoga styrker immunforsvaret

af Joséphine Renard den 16, Januar 2019
Ny forskning trykt i Journal of Behavioral Medicine viser, at yoga kan booste din immunforsvar og mindske inflammation i kroppen. Det er gode nyheder for alle os, der i denne kolde vintertid er ekstra udsatte for influenza og forkølelse. Stress og mental overbelastning kan påvirke kroppen på mange måder, bl.a. svække immunsystemet. Tilsætter du så vintervejr, snottede unger og januar-træthed, skal der ikke meget til, før du bukker under for løbende næser, feber og ondt i halsen. Når immunforsvaret er svækket, er risikoen for kronisk betændelse i kroppen forhøjet, og det er her vi skal være på vagt. Faktisk er betændelse eller inflammation en naturlig del af vores immunforsvar og ... Læs mere
Yoga vinter - styrk immunforsvaret

Ilse Gaardahl: En hverdag med yoga, scoliose og masser af livsglæde

af Janni Ide Daugaard den 25, November 2018
  Det er torsdag og jeg fanger Ilse på telefonen, da hun er på vej ud for at lufte hunden. Dagens emne er scoliose – en tilstand Ilse beskriver som “en s-formet rygsøjle”. I mange tilfælde er denne tilstand medfødt, men den kan faktisk også opstå senere i livet i forbindelse med længere tids uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Ilses scoliose er medfødt, men blev først opdaget, da hun var 13 år. Hvad betyder det for din hverdag at du lever med en scoliose? Eftersom min scoliose er ret voldsom, betyder det, at jeg får ondt i ryggen, hvis jeg ikke træner. Jeg bliver også hurtigere træt, og derfor er det vigtigt, at ... Læs mere

8 Myter om yoga – busted en gang for alle

af Joséphine Renard den 17, Juli 2018
  Der findes så mange myter om yoga, og indimellem bliver myterne til fordomme. Her mens solen skinner og vejrudsigten velsigner os med varme sommertemperaturer vil vi på Yogavivo gerne aflive nogle af de mest gængse yogamyter. Vi har derfor talt med to af Yogavivos yogalærer om nogle af de mest almindelige yogamyter og bedt dem forholde sig dem, så vi kan be- eller afkræfte yogamyterne en gang for alle. 1. Du skal være smidig for at kunne dyrke yoga Birgitte Gorm Hansen: “Nej nej og atter nej! Smidighed, styrke, stressreduktion, fokus, ro, energi, selvrealisering, oplysning, dybe erkendelser og ubetinget kærlighed er ikke det samme som yoga. De er alle ... Læs mere
Myteblog