8 Myter om yoga – busted en gang for alle

af Joséphine Renard den 17, Juli 2018
  Der findes så mange myter om yoga, og indimellem bliver myterne til fordomme. Her mens solen skinner og vejrudsigten velsigner os med varme sommertemperaturer vil vi på Yogavivo gerne aflive nogle af de mest gængse yogamyter. Vi har derfor talt med to af Yogavivos yogalærer om nogle af de mest almindelige yogamyter og bedt dem forholde sig dem, så vi kan be- eller afkræfte yogamyterne en gang for alle. 1. Du skal være smidig for at kunne dyrke yoga Birgitte Gorm Hansen: “Nej nej og atter nej! Smidighed, styrke, stressreduktion, fokus, ro, energi, selvrealisering, oplysning, dybe erkendelser og ubetinget kærlighed er ikke det samme som yoga. De er alle ... læs mere
Myteblog

Yoga og din indre superhelt hjælper dig sikkert igennem eksamen

af Joséphine Renard den 26, Maj 2018
  Det grønne bord lurer lige om hjørnet og for mange studerende betyder det at sidde krumrygget over bøgerne og måske endda en ubelejlig eksamensangst. Frygt ikke! Yoga kan hjælpe dig til at bevare roen og overblikket igennem eksamensperioden, sørge for at kroppen har de bedste forudsætninger for at optage viden og støtte dig når nervøsiteten og præstationsangsten melder sig. Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, men der er faktisk gode råd at hente i yogaens verden. Et studie fra University of Cambridge publiceret i december 2017 viste, at studerende klarede sig betydelig bedre igennem den stressfulde eksamensperiode efter et 8 ugers mindfulness-kursus, der både indeholdte ... læs mere
POSER POSE _ blog

Yogavivo er der, hvor man tanker energi i en travl hverdag

af Joséphine Renard den 26, April 2018
tanker_energi_557789635

Med yoga som sparringspartner kan du forbedre dit løb

af Josephine Renard den 04, marts 2018
Det er ikke ualmindelig, at idrætsudøvere holder sig fra at dyrke yoga, fordi de har en forestilling om, at de ikke er smidige nok. Det gælder i særdeleshed løbere. Samtidig har en stor gruppe løbere et ønske om at opnå større smidighed for at forbedre deres løb. læs mere
runner - low

Sig farvel til lændesmerter: Yogaforskningen har din ryg

af Josephine Renard den 15, februar 2018
Hvis du er træt af at proppe dig med smertestillende håndkøbsmedicin mod ondt i ryggen, kan du med fordel overveje yoga som alternativ. Det viser en amerikansk undersøgelse fra 2017læs mere
shutterstock_171525590

Downward Dog on the Wall

af Sisse Siegumfeldt den 16, august 2017

Her introducerer Sisse “Hund op ad væg”, som er en simpel version af en støttet håndstand. Langt de fleste kan være med, med mindre man har problemer med håndled eller skuldre. Den er lige til at gå til og sjov at lege med, og den kan være en fin introduktion til dig, som synes en fuld håndstand er krævende eller grænseoverskridende at starte med. Rigtig god fornøjelse!

Når yoga bliver evnen til at rumme drama og intensitet i relationer

af Jeppe Skougaard den 15, juli 2017

Hør Jeppe fortælle, hvordan yoga kan komme til udtryk i relationer. I dette tilfælde handler det om at blive i det, der er – i oplevelsen af både sorg, intensitet og kærlighed. Med andre ord – undgå at gøre drama ud af det, undgå at kaste med skyts mod hinanden og undgå at lade sig indfange i offerrollen. På denne måde får kærligheden anderledes plads til at fylde, og yoga bliver ikke blot noget, vi praktiserer på yogamåtten, men en måde, vi er i verden og relaterer til hinanden.

Bevægelse i hverdagen

af Jeppe Skougaard den 09, juli 2017

I dette indlæg deler Jeppe sin personlige oplevelse af, hvordan bevægelse med afsæt i alle hverdagens gøremål, kan være healende for kroppen. Han inviterer os til at slippe forestillingen om, at bevægelse altid foregår på en yogamåtte eller i et træningscenter, men i stedet kan være en integreret del af hverdagen.

Hvad er Bowspring yoga?

af Sisse Dall den 29, juni 2017

Selvom Bowspring først kan virke anderledes og fremmed, og måske endda mærkeligt, så er der et logisk system, som går igen i samtlige stillinger. Bowspring er det man kalder en dynamisk posturalmodel (kropsholdningsform), og er optimal at inkludere i sin hverdag, hvad enten det handler om at sidde, stå, gå, løbe, træne eller anden kropslige udfoldelser. Det er nemt at gå til, når du først har vænnet dig til det, og din krop vil komme til at føles let. På en måde er det som en “”opskrift for din krop””. Grunden til at Bowspring kan føles akavet i begyndelsen er, at det går i mod vores normale tendenser ifht. vores nervesystem. Hør her Sisse uddybe hvad Bowspring er, og se også programserien ‘Introduktion til Bowspring’ på Yogavivo her.

Hun gav, og hun gav, og til sidst gav hun op

af Anne Absalonsen den 18, april 2017
Er du klog, kvinde og kræver meget af dig selv? Så er netop du i fare for at få alvorlige skader i hjernen. Ikke fordi du har større risiko for at komme til skade, men fordi du i højere grad risikerer at brænde ud på grund af stress.læs mere
mig_tid