Sig farvel til lændesmerter: Yogaforskningen har din ryg

af Josephine Renard den 15, februar 2018

Hvis du indimellem døjer med ondt i ryggen, kan du med fordel overveje yoga. Det viser en amerikansk undersøgelse fra 2017  

Videnskabelige studier af yogaens mange fysiske og psykiske fordele bliver flere og flere i disse år. Men der bliver ikke bare flere studier, de bliver også bedre.

I takt med at yoga bliver mere og mere populært, bliver de videnskabelige undersøgelser og forskningsprojekter også mere omfattende, gennemtrængende og grundige. Det betyder, at der nu kommer forskningsresultater som er langt mere specialiseret og viser diversiteten i, hvad du kan opnå med en yogapraksis.

Som for eksempel den amerikanske undersøgelse publiceret i 2017 der konstaterede, at en yogapraksis specialdesignet for ryg- og i særdeleshed lændesmerter kan være lige så sikkert og effektivt som for eksempel fysioterapi i forbindelse med smertelindring.

Yoga som alternativ til smertestillende medicin

Undersøgelsen af 370 personer med ryg- og lændesmerter blev foretaget på Boston Medical Center med input fra yogaundervisere, læger og fysioterapeuter.

En gruppe af undersøgelsens testpersoner blev igennem en periode på 12 uger guidet igennem stillinger som ’Barnets stilling’ (balasana), ’Trekantens stilling’ (trikonasana) og ’Cat/cow’ (Marjariasana/Bitilasana), samt forskellige afspændingsteknikker.

En anden gruppe fik igennem 12 uger fysioterapi som smertelindring, mens en tredje kontrolgruppe hverken fik yoga eller behandling, men blot læsemateriale om rygsmerter.

Resultatet var indiskutabelt. Efter 12 uger var halvdelen at testpersonerne i gruppen der praktiserede yoga eller fik fysioterapi stoppet med at spise smertelindrende medicin, mens gruppen der fik læsemateriale forblev uændret.

Det er undersøgelser som denne, der hjælper os til for alvor at forstå, hvorfor en yogapraksis betyder mere end blot velvære i kroppen. Det er vigtig forskning, især når det af organisationen Sundhed.dk anslås, at 60-70 % af befolkningen vil opleve rygsmerter en eller flere gange i løbet af livet.

En målbar effekt såsom at droppe smertestillende medicin er til at tage at føle på og er med til at understrege, at yogaen også kan skabe positive resultater, når det kommer til smertelindring.


Kilde: Annals of Internal Medicine, Sundhed.dk

http://annals.org/aim/fullarticle/2633223/yoga-physical-therapy-education-chronic-low-back-pain

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/fysmed-og-rehab/tilstande-og-sygdomme/ryg-nakke-og-bryst/laendesmerter-lave-rygsmerter/


Her på Yogavivo findes der en lang række videoer med fokus på ryg og rygsøjle til dig, der døjer med for eksempel kroniske uspecifikke lændesmerter eller andre rygsmerter.

Se blandt andet:

Simons Krohns video ’Pas på din ryg (gratis video d.18 til 20. februar)- https://yogavivo.dk/pas-pa-din-ryg-sk22/

Cecilie Svendsens video ’Ryggen’ – https://yogavivo.dk/ryggen-cs07/

Jørns Nørtofts Video ’Ryg’ – https://yogavivo.dk/ryg-jn13/