Bliv smidig med Yin yoga 1

SE INTRO VIDEO

  • Tid : 25 min
  • Underviser : Kristine Marie Rost
  • Tema : Smidighed & mobilitet
  • Niveau : Let øvet
  • Yogastil : Yin yoga
Markér som favoritFavorit Tilføj til din kalenderKalender
Tid: :

Dette her er basis for en mere bevægelig krop. Det er her, der blir’ taget fat omkring fødder, ankler og knæ, og det påvirker naturligvis også resten af din krop positivt. Vi starter med fokus på den nederste del af kroppen og arbejder os op igennem kroppen samtidig med, at der sættes gang i dit kredsløb og din blodcirkulation, og dermed øges din QI.

16 KOMMENTARER

KOMMENTARER 16

  1. Tak for en god begyndelse på undervisningen, Jeg har ellers ikke problemer med knogler eller andet, men jeg måtte opgive halvvejs pga smerter i fødder og ankler. Det er jo SÅ hårdt. Jeg vender tilbage når jeg har trænet mine led meget mere.

    1. Post
      Author

      Tak fordi du gav dig tid til at skrive her. Øvelserne er netop beregnet til at træne dine led op. Læg foldet tæppe under dine ankler med lidt mere under ankler og tynder stadig blødt lag ud under dine vriste. Så tager du tæpper, foldet badehåndklæde eller puder og lægger under numsen på dine lægge. Det er muligt at finde et lejde hvor det gør noget helt andet end det du mærker lige nu. Jeg har lige hjulpet 3 på mit formiddagshold som ellers ligesom dig sagde de ikke var klar til at sidde der i eks. kneeling position. Det kan det blive, når du lige trækker lidt flere bløde tilbehør hen til dig.
      Som skrevet længere ned til et andet medlem der spurgte om noget lignede; Det tager nok en 5-8 gange før du vil opleve bedring hvis det er så udfordrende som du beskriver. Start med Lymfedraning, smart start og forsæt med det forløb der hedder Smertefri med yin.
      /Kristine

  2. ups glemte lige at spørge om det er ok at lave hver dag. Jeg har lavet 7 dage i streg nu og kan blive i tvivl om kroppen mon har brug for at restituere. Det har den jo normalt når det ex. er løb….

    1. Post
      Author

      Hej Anita

      Yin yoga også med mig er restitution og kan laves hver dag. YinPower kan ikke sammenlignes med ex løb og anden 92% yang præget bevægelsesform. Qigong udøves i øvrigt også hver dag til at holde din krop i sund livsvitalitet.

  3. hej Kristine
    som altid bliver jeg jo glad i låget når jeg laver dine programmer. Kan du mon fortælle mig hvilke der er de nyeste du har lagt ind. Du har mange og jeg kan ikke gennemskue hvilke der er sidst lagt ind. Nyder virkelig de 3 smidighed og er en uge igennem. Mangler 3 og er slet ikke i tvivl om at det bliver gooooodt 🙂
    kh Anita

    1. Post
      Author
  4. Hej
    Jeg lider af store problemer men fødderne, og har prøvet denne sektion 2 gang nu, det simpelthen et smerte helved for mine fødder da jeg overhovedet ikke kan sidde på dem. Kan du evt henvise til en mere let sektion som jeg kan starte med
    Mvh Nina

    1. Post
      Author

      Kære Nina

      Det tager nok en 5-8 gange før du vil opleve bedring hvis det er så udfordrende som du beskriver.
      Start med Lymfedraning, smart start og forsæt med det forløb der hedder Smertefri med yin.
      Håber du er med til livestream på onsdag kl 20-21
      /Kristine

  5. Hej Kristine.
    Tak for alle dine guides og onlineklasser, der – sammen med start i et yogacenter – er ved at få mig på sporet af og begejstret for Yin. Er dog vældig udfordret af tuck toe/toe tuck/toe squat og hvad det nu hedder, fordi jeg har slidgigt i begge storetæer, så det gør ondt på den forkerte måde at forsøge at bøje tæerne og hvile på fodballen og sidde på hælen. Selv den med et enkelt ben/fod er umulig. Det føles ikke som om, at jeg kan øve og træne mig til at mestre den bedre, når der absolut ingen fleksiblitet er i især den venstre tå. Eftersom stillingen går igen nærmest overalt i Yin i en eller anden variation, så vil jeg rigtig gerne lære/bruge en alternativ stilling/øvelse eller en totalt begynderversion, når klassen/timen kører tuck toe. Har du én? Evt. henvise til en af dine videoer?
    Håber at du kan vejlede, for jeg er tæt på at give op, fordi de fleste af de Yin-klasser IRL og online, jeg har været i nærheden af, inkluderer stillingen, og jeg derfor må sidde i en “ventestilling”, indtil man går videre i timen.
    Mange hilsner og tak,
    Charlotte

    1. Post
      Author

      Hej Charlotte
      Det lyder da som alle tiders chance for at læne dig tilbage og kigge op i loftet, imens de andre sidder og bander og sveder og piver når den står på Tuck toe, for tro mig det gør rigtig mange. Den forkerte smerte kender jeg ikke. Det vigtigste er at vide smerte ikke er farligt. At stive tåled kan komme af problemer i og omkring hofte, din gang eller gammel skade, hvor kroppen har kompenseret.
      Den læge jeg har med på min læreruddannelse og holder kurser med omkring artrose og slidtage i kroppen forsker i slidgigt. Han anbefaler daglig indtagelse af gurkemeje, gerne i tablet form i forbindelse med alle tre måltider. Han har godkendt alle stillingerne jeg formidler herunder også Tuck toe. Du har sandsynligvis brug for mere seesaw, dragon1, buddhas rest og half saddle for at få mere elasticitet i lår og akilles for at kunne komme videre med din tuck toe.
      Når du sidder i sofaen og slapper af eller på vent imens vi andre er i tuck toe så tager du en finger imellem hver tå og trækker din fod rundt i din ankel 30 gange den ene vej 30 gange den anden vej og skifter fod. Og så klå på med videoen Det rigtige ben ud af sengen.
      /Kristine

      1. Tusind, tusind tak for din tilbagemelding. Masser af ideer til den videre tå-færd. Og måske et par input at tage med til egen læge, der advarer mod opadbøjende belastning af storetåleddet! Igen – tak.

  6. Hej Kristine
    Jeg har nu fulgt dig her på yogavivo et par år og er langsomt blevet fan. Da jeg ikke havde så meget erfaring m yoga, syntes jeg dine klasser var for hårde, man ligger jo ikke bare og slapper af, men skal hele tiden fokusere på vejrtrækning, at ha numsen tilbage på hælene mm. Og du er super til lige præcis at vide, hvilke områder man skal mindes om at ha fokus på. Jeg savner en dato på hvornår videoerne på yogavivo lægges nu, således at jeg bedre kan sikre mig at min praksis medregner den nyeste viden på området. Har nemlig tidligere set du har skrevet et svar til en bruger, at hun havde fået fat i en af dine gamle videoer og at hun med fordel kunne prøve en anden og nyere. Kunne I arbejde på at få dato på videoerne? På forhånd tak

    1. Post
      Author

      Hej Benedikte
      Tak for at give dig tid til at kommentere her. Jeg har sendt dine gode ønsker videre til Yogavivo teknik da jeg ikke har medbestemmelse på den del du efterlyser. Har du konkrete ønsker, kan du med fordel skrive direkte til Yogavivo på mail. 🙂

      Dejligt du med tiden er blevet fan. Det er ikke ualmindeligt nogen lige skal snuse til det, trække sig igen og så lige mærke det et par gange til.
      Yin yoga med fokus på vejrtrækning og andre fokusområder er bestemt til begyndere også. Og det er netop min guiding der skal hjælpe begynderen til være i stillingerne uden at gøre skade på sig selv. Og ja det kan da være hårdt – som regel fordi vi i de enkelte stillinger bliver konfronteret med vores liv.
      Det er min erfaring og mening at med denne træning i at holde fokus skærper det din årvågenhed og evne til at være tilstede, hvilket vil vises sig som gevaldige fordele i andre yogastilarter hvor der er bevægelse med.

      Jeg er online på tirsdag 5. maj kl 16. De nyeste videoer er 2. FORLØBET Bliv smidig med Yin yoga 1-3 og 1. FORLØBET Bliv smertefri nu 1-7.

      /Kristine

      1. Tak for hurtig svar. Glæder mig til at følge dig live d.5/5. Kommer du til Vejen idrætscenter til juli, eller er det fortsat uklart?

        1. Post
          Author

ANDRE VIDEOER I FORLØBET Bliv smidig med Yin yoga