YOGAGUIDE: Vend hovedet nedad og styrk dit helbred

af Yogavivo den 17, April 2019

Hvornår har du sidst stået på hovedet eller sendt benene i vejret? Hvis du er som de fleste, er det nok noget tid siden. Men der er faktisk rigtig god grund til at sørge for at få vendt op og ned på kroppen, for omvendte stillinger gemmer på masser af fysiske og psykiske fordele, og det behøver hverken at være svært eller akrobatisk.

I de fleste af vores vågne timer er vi enten stående, gående eller siddende, og de stillinger har alle én særlig ting til fælles: hovedet befinder sig over hjertet. Faktisk er det yderst sjældent at vi voksne mennesker befinder os i en såkaldt omvendt stilling; en stilling hvor hjertet er over hovedet, og det er en skam, for der er mange fysiske og psykiske fordele ved at vende dig selv lidt på hovedet.

Forbedrer fordøjelsen
Hvis der er områder i dine tarme, som er blokerede eller let forstoppede, så siges det at en god omvendt stilling kan hjælpe maven lidt på vej. Trykket bliver fordelt anderledes og det kan være med til at skabe bevægelse igen så fordøjelsen forbedres.

Du får et energiboost
Dit hjerte arbejder utrætteligt for at sørge for at friskt iltet blod bliver pumpet op til hjernen, men når du vender hovedet nedad, så strømmer der helt automatisk masser af iltet blod til hjernen, og effekten vil være at du efterfølgende får et ordentligt energiboost og føler dig mere frisk og klar.

Du udforsker din balance
Når du pludselig ser verden omvendt, bliver din balance automatisk udfordret og det er både en stor fordel når du dyrker yoga men også i livet generelt, hvor en god balance er vigtig. Omvendte stillinger er ofte med til at styrke dine rygmuskler og dine mavemuskler, og sikrer dig dermed en større stabilitet, en bedre holdning og dermed en bedre balance.

Du slipper tankerne
I de fleste stillinger, hvor vi har hovedet nedad, er det svært at koncentrere os om ret meget andet end at holde balancen og mærke den forandrede vægtfordeling. Vi er så koncentrerede, at det nærmest er umuligt at planlægge aftensmad, tænke på det chefen sagde i formiddags eller bekymre os om børnene. Vi er simpelthen for koncentrerede, og på den måde er omvendte stillinger en fin genvej til at få sat tankerne lidt på pause og mærke kroppen.

Afhjælper væske i ben og fødder
I en omvendt stilling, hvor du samtidig får benene opad, har det den gavnlige effekt, at du afhjælper eventuel væske, som har samlet sig i dine ben og fødder. Og det behøver ikke at være en håndstand eller en hovedstand. Prøv at lægge et par puder under numsen og svinge benene op af en væg. På den måde er hjertet fortsat let hævet over hovedet og benene er samtidig opad.

Kom i gang med omvendte stillinger
Men hvilke stillinger er så egentlig omvendte stillinger? I første omgang tænker de fleste af os nok på håndstand og hovedstand, når vi tænker på stillinger med hovedet nedad, og selvom det er forførende og visuelt smukke stillinger, så er der andre stillinger, som er langt mere tilgængelige, og hvor du stadig høster alle fordelene. For en af de mest almindelige omvendte stillinger kender du sikkert allerede, det er nemlig downward facing dog eller hundestrækket, for allerede her er du i en omvendt stilling, da hjertet er hævet over hovedet.

Andre eksempler på omvendte stillinger kunne for eksempel være:
Stående foroverbøjning
Benene op ad væggen
Ploven

Du kan blive i den omvendte stilling i et par vejrtrækninger eller i flere minutter. Husk altid at afslutte en omvendt stilling med barnets stilling eller savasana, og nyd så ellers at se verden fra et lidt andet perspektiv.

Hvis du er sulten på omvendte stillinger anbefaler dig at tjekke følgende Yogavivo videoer:

Hvordan bøjer du forover?

Alverdens solhilsner

Lær at lave klovnen og tripod hovedstand

Støttede omvendte stillinger