Nyt liv til dit ansigt

Intro-video

Du kan se videoen, når du er medlem.

Få en gratis 30 dages prøveperiode. Ingen binding.

Pris kr. 119,-/md efter prøveperioden. Opsiger du inden 30 dage betaler du ingenting.

Hvis du vil vide mere om Yogavivo, så klik her.

Er du allerede medlem, så klik her for at logge ind

  • Tid : 16 min
  • Underviser : Ditte Parby
  • Tema : Fokus & klarhed / Væk med hovedpinen
  • Niveau : Begynder
  • Yogastil : Face yoga
Markér som favoritFavorit Tilføj til din kalenderKalender
Tid: :

I denne sekvens, som er en del af forløbet Face & Body Vitality, lærer du med en række vigtige Face yoga begynderøvelser og teknikker til at isolere visse ansigtsmuskler og afspænde andre. Det er en kort sekvens, hvor vi laver hver øvelse i 3×30 sekunder hver. Velbehaget ved at praktisere disse øvelser er ikke til at tage fejl af. Du vil hurtigt mærke, hvordan varme og liv spreder sig ud i hele ansigtet. Det anbefales, at du praktiserer Face yoga hver dag, hvis du ønsker at høste fuldt udbytte af din træning.

33 KOMMENTARER

KOMMENTARER 33

    1. Post
      Author

      Kære Susanne

      Når du har fået styr på øvelserne og ikke behøver at se hele programmet, så kan du gentage hver enkelt øvelse 3 gange á 10-30 sekunder dagligt. Jeg håber, det giver mening.

      Kærligst Ditte

  1. Det lyder i bund og grund lidt kedeligt at lave ansigtsyoga, men det var faktisk overraskende sjovt, fordi jeg mærkede nogle nye muskler i ansigtet. Jeg glæder mig til at se og følge min egen udvikling med ansigtsyoga. Tak for beskrivende og rolig vejledning 🙂

    1. Post
      Author

      Kære Marlene

      Fedt at du gav Face Yogaen en chance, jeg håber, du får rigtig meget glæde af det.

      Kærligst
      Ditte

    1. Post
      Author
  2. Hej Ditte
    Jeg har startet med forløbet i dag og er NYbegynder.
    Mmh, jeg synes at det er svært.
    Når jeg prøver at presse øjnene sammen, spænder jeg meget i mine hals- og nakkemuskler.
    Når jeg prøver at slappe af i hals- og nakkemusklerne, slapper mine øjne også af :-O.

    Prøver i morgen igen 🙂
    Mange hilsner

    1. Post
      Author

      Hej Susanne

      Skønt at du har givet dig i kast med forløbet. Jeg håber, du får rigtig meget glæde af det. Hvad du oplever med Face Yoga’en er meget klassisk. Øjenmusklerne er ofte meget svage, når man går i gang, og så tager nakke- og hals over. Det går væk, når dine ansigtsmuskler arbejder mere hensigtsmæssigt og med mere styrke. Indtil da, så husk:

      – At ligge ned under Face Yoga’en
      – Kun at holde en given øvelse indtil du mærker spænding i nakken. Øg evt. i stedet antallet af gentagelser over dagen.
      – Hold kæben afspændt under øjenøvelserne, lad sågar underkæben hænge let.
      – Træk vejret roligt og langsomt under alle øvelserne
      – Lav gode nakkestræk inden og efter øvelserne

      Kærligst
      Ditte

  3. Hej Ditte.
    Det er tydeligt at mærke at det er effektivt og man aktiverer nogle muskler man ikke plejer.
    Jeg døjer meget med migræne, har du nogen erfaring med det og ansigtsyoga?
    Jeg har store problemer med nakke og skuldre efter et trafikuheld så jeg laver øvelserne liggende. Dejligt at du husker på det også.
    Venlig hilsen Trine.

    1. Post
      Author

      Kære Trine

      Skønt at du finder glæde ved og effekt af ansigtsyogaen.

      Ansigtsyoga kan være ekstremt effektivt mod hovedpiner, og måske der også på et tidspunt kommer et program her på Yogavivo, der henvender sig til folk, der lider af hovedpiner.

      Det er dog svært for mig her på skrift (og uden at kende dit ansigt og krop) at give dig helt konkrete råd, men det er super vigtigt, at du ligger ned under face yoga’en, fokuserer på dit åndedræt og slipper øvelsen, så snart du mærker spænding i baghoved og nakke.
      Hold endeligt også kæberne afspændte – når du laver øjenøvelserne, kan du simpelthen have underkæben let hængende. Lav også nogle rare nakkestræk inden og efter face yoga’en.

      Kærligst
      Ditte

  4. Hej Ditte. Tak for professionel undervisning. Det er super godt.
    Rent personligt har jeg dog haft problemer med denne uges ansigtsøvelser. Jeg er 68 år og pensioneret afspændingspædagog. Trods egen viden og arbejde med problemet, har jeg massive spændinger i nakke/kraniekant og mine kæber er så stramme at jeg ikke kan åbne munden særlig højt. Problemet er, at så snart jeg arbejder med nakke og kæber med afspænding og små blide øvelser, provokerer jeg noget så det udløser massiv hovedpine.
    Denne uges ansigts øvelser, som virkelig føles som skabt til mig, har udløst voldsom hovedpine og ubehag. Jeg ved mit problem er specielt og at det er svært for dig at svare på, men tænker du ikke det eneste jeg kan gøre er at lave øvelser med minimal styrke og i mindre tid i den første lange tid? Men tror du jeg overhovedet kan nå noget resultat på sigt ?

    1. Post
      Author

      Kære Lise, tak for din respons og ærlighed omkring dine udfordringer.

      Kæbespændinger og nakke/kraniekantspændinger går hånd i hånd, og det er lidt ligesom hønen og ægget: Hvor begyndte ubalancen?

      Når dine smerter og hovedpiner er så intense, så vil altid først og fremmest lige få en læge til at se på det. Kæbepartiet er jo tæt på tænder, ører, lymfekirtler mm. Men som du beskriver det, handler det formentlig primært om meget spændte muskler og stift bindevæv, der hæmmer og forstyrrer nerve-flowet.

      Ansigtsyogaen kan sagtens hjælpe dig, i dit tilfælde skal du bare være mere tålmodig end andre, for du må gå ekstra langsomt og nænsomt tilværks. Jeg vil anbefale dig, at du altid ligger skønt og behageligt ned med støtte under nakken, når du laver ansigtsyogaen og ikke kræver noget af dig selv, når du fx. laver øvelser, hvor du skal åbne munden. Lige så blidt vil du strække og blødgøre. Husk åndedrættet og visualisér at kæbe- og nakkemuskler bliver bløde som smør. At du virkelig giver slip.

      Dit fokus er fx. i Det Lange O ikke at øve dig på at løfte kinderne. Dit blide fokus er alene at åbne munden lige så langsomt mere og mere. Når du åbner munden, kan du også roligt massere kæbe og nakke i blide cirkler.

      Følger du med i facebook gruppen til forløbet Face & Body Vitality? Der lagde jeg i denne uge videoer op, der bl.a. handlede om, hvordan vi kan blødgøre bindevævet i ansigtet og også om, hvordan vi kan afspænde hals/nakke. I øvrigt har vi jo her på Yogavivo en lang række vidunderlige programmer, der handler om at løsne op omkring nakke, hals og skuldre. Kig lidt omkring på sitet.

      Hvis jeg var dig, ville jeg nok også booke et forløb hos en dygtig osteopat.

      Jeg ønsker dig alt det bedste.

      Kærligst Ditte

      1. Tusind tak for dit svar Ditte.
        Jeg tror spændingerne begyndte i nakken, da jeg siden jeg var 12 år begyndte med at få migræne hvor en spænding som en jernhånd sad i min nakke samtidig. Og der har den siddet hver eneste gang jeg har haft migræne flere gange om måneden i 50 år. I overgangsalderen ændrede migrænen sig til spændingshovedpine med udgangspunkt i nakken som altid. Og gradvis er kæben blevet mere og mere stram.
        Jeg følger med i Facebook-gruppen, og var velsignet behageligt med bindevævsprogrammet. I det hele taget er der meget af det du har med i forløbet her jeg er rigtig glad for. Jeg har mod på at fortsætte med blidere udførelse af ansigtsyoga og tror på det kun kan blive bedre, og at jeg kan finde balancen så jeg ikke får hovedpine hver gang.
        Osteopat er værd at tænke over, tak for rådet. Og tak for dig ❤️

        1. Post
          Author

          Kære Lise
          Tak for dig og din ærlighed. Jeg håber, du får rigtig meget glæde af forløbet og at face Yogaen over tid vil lindre og afhjælpe dine gener.
          Kærligst
          Ditte

    1. Post
      Author
  5. Hej
    Kun lavet øvelserne 5 gange – men syntes der er mere liv 🙂
    Skønt!
    Udfordring: Svært at afspænde de dele af ansigtet som ikke er i gang. Fx spænder øjnene v big O, og bryn/pande v kat eye.
    Har du tips eller er det øvelse der skal til?
    KH Britt

    1. Post
      Author

      Hej Britt
      Hvor er det herligt at høre, at dit ansigt tager så godt imod ansigtsyogaen. Jeg hører tit fra mine elever, hvordan ansigtsyogaen får ansigtet til at føles mere levende allerede efter få dage. Det er vidunderligt. Det du oplever af udfordring er super typisk – og netop det som begynderfasen handler om. At blive bevidst om ansigtets bevægelsesmønstre og øve sig på at isolere visse muskler, mens andre afspændes.
      Long Big O: Prøv at lukke øjnene, når du laver øvelsen og visualiser blødhed over øvre ansigt, som smeltede pande, øjne og tindinger
      Cat Eyes: Bliv ved med at øve dig, og hold kun øvelsen indtil bryn/pande begynder at spænde op. Små skridt og for dig vil det sikkert give mening at holde øvelsen kort tid, men i stedet tilføje lidt flere gentagelser. Du kan også massere bryn og pande inden og efter.
      Kærligst
      Ditte

  6. Kære Ditte
    Tusind tak 🙂
    Det er både dejligt og på en sær måde provokerende for mig at lave ansigtsøvelserne.
    Jeg har et problem med min ene kæbe, den “klikker” højlydt når jeg skal lave “o” øvelsen/åbne munden meget.
    -Har du et forslag til hvad jeg kan gøre ved det?
    Glæder mig til at følge med her 🙂
    Kh Line

    1. Post
      Author

      Hej Line
      Hvor det glæder mig, at du har glæde af ansigtsøvelserne. Hvad du oplever med din kæbe er meget klassisk, du har formentlig det, man kalder TMJ – gener fra kæbeleddet og kæbemusklerne i en eller begge sider af kæben. Det kan ansigtsyogaen hjælpe rigtig godt på hos mange mennesker. Jeg havde også et højt klonk i min kæbe, og det forsvandt som dug for solen med face yogaen. Hvad angår kæbeområdet, så er det vigtigt at gå meget langsomt frem. Måske du i et par uger prøver at lave øvelsen mindre intenst og stopper strækket, lige inden klikket kommer. Hold strækket kortere tid, det skal aldrig gøre ‘av-ondt’ at lave kæbeøvelserne. Du kan herefter begynde at åbne lidt højere op og tillade klikket at komme, så længe det ikke gør vildt ondt. Dine kæbemuskler og bindevævet omkring vil langsomt blive mere møre. Du kan også massere kæbemuskler og bindevæv godt inden og efter øvelsen. Jeg håber, du kan bruge mine råd.
      Kærligst Ditte

    1. Post
      Author
  7. Kære Ditte.
    Hvor er det forfriskende nyt at tage hul på dit program – lækkert!
    Jeg havde ingen problemer med at lave øvelserne i går (fraset ondt i nakken, så nu prøver jeg liggende), men vågnede op med petekkier/
    små fine røde prikker over næseryggen og så mildest talt noget teenageramt ud, da jeg stod op i morges. Er det mon bare et tegn på at huden afgifter eller er jeg gået for meget til den? Til gengæld mente mine kolleger at jeg så mere livfuld ud end ellers – så tak for det 🙂

    1. Post
      Author

      Kære Sidsel
      Hvor herligt, at dine kollegaer bemærkede, at dit ansigt strålede.
      Milde detox symptomer som bumser og muskelømhed er typiske, og de kan vare op til 3-4 uger. Petekkier har jeg i midlertid aldrig oplevet, og jeg tænker næppe, at disse kan relateres til ansigtsyogaen. Øvelserne i Nyt Liv til dit Ansigt går heller ikke intenst til områder omkring næseryggen. Måske er du virkelig gået til stålet, i så fald prøv at lave øvelserne med lidt mere mildhed. Og hvis petekkierne fortsætter, så ville jeg få lægen til at se på det.
      Kærligst
      Ditte

  8. Kære Ditte, Det er nogle forfriskende og sjove øvelser, som jeg helt klart vil tage med i min dagligdag. Tak 🙂

    1. Post
      Author

      Hej Malene
      Skønt at høre – ja, face yoga’en er nemlig virkelig dejlig at have mig sig i sin dagligdag.
      Rigtig god fornøjelse.
      Kærligst
      Ditte

  9. Det var sjovt og spændende at prøve faceyoga, ikke nogle muskler jeg har arbejdet med før.
    Jeg er dog udfordret lidt mht ikke at spænde op i nakken, synes det er svært at koncentrere strækket i de små områder du beskriver.
    Har du tips til det? ‍♀️

    1. Post
      Author

      Kære Anja.
      Dejligt at du finder det spændende at komme igang med Face Yoga.
      Ja, nakkespændinger er et typisk problem i begyndelsen.
      En god ide er, at du laver din face yoga liggende, måske på din seng med en blød pude under baghovedet.
      Lav gerne nogle nakkestræk både inden og efter dine øvelser.
      Tænk også over at sænke skuldrene godt, når du løfter hænderne til dit ansigt.
      Måske kommer du til at spænde i kæberne under nogle af øjenøvelserne, her kan du sørge for at adskille tænder i over og undermund, og måske hænge lidt med underkæben.
      Træk vejret dybt under alle øvelserne.
      Du kan vælge kun at holde øvelsen kortvarigt, indtil du mærker noget i nakken, og så blot øge antallet af gentagelser.
      Rigtig god fornøjelse, og vend endelig tilbage, hvis du har andre spørgsmål.
      Kh. Ditte

    1. Post
      Author
    1. Post
      Author

HERUNDER KAN DU SE FLERE VIDEOER MED Ditte Parby