Hold krop og hjerne ung med koordinationstræning

af Yogavivo den 06 okt. 2022

Antiaging er på alles læber – i reklamer, magasiner og TV-programmer bliver der fortalt om skønhedsprodukter, kosttilskud og mirakelkure, som lover evig skønhed.

På Yogavivo har vi også netop lanceret et forløb med anti-aging-effekt – nemlig forløbet “Hold dig ung med nye bevægelser” med bevægelses-baserede fysioterapeut og Yogavivo-underviser Peter Hunter.

Den form for antiage, som Peter Hunter præsenterer i forløbet, er måske ikke den slags anti-age, som du tænker på, når du først hører ordet. Det handler nemlig ikke om, hvordan vi ser ud eller om at mindske tegnene fra det levede liv. I stedet handler det om at holde os unge i krop og sjæl, bevare vitaliteten og give kropsligt og mentalt overskud til alt fra at løbe efter børn og børnebørn til at koncentrere sig eller løse svære opgaver.

I virkeligheden kan vi bedre lide at kalde det better-aging!

I forløbet tager Peter Hunter dig igennem, hvad han kalder for “kropslige sudokuer” – bevægelsespuslespil, som træner koordination for at øge mental skarphed og bevægelsesintelligens. Adskillige videnskabelige studier viser nemlig, at den bedste måde at holde krop og sind ung er ved at bevæge sig, træne koordinationen og ikke mindst: lære nyt.

Læs med, når Peter Hunter fortæller mere og deler sine bedste råd til at forblive ung i krop og sjæl.

Hvorfor er det vigtigt at lære nye bevægelser og træne ens koordination – også som voksen?

“Tænk på det sådan her: Hvorfor er det vigtigt at lære nye ting helt generelt?

Det er der SÅ mange grunde til. Det er menneskets store hjerne og evne til at lære, der udmærker mennesket. Af alle dyr fødes vi med mindst instinktiv adfærd og mest potentiale for at lære adfærd fra vores fællesskab. Så det ligger dybt i mennesket, nærmest som en drift, kan man sige, at lære nyt, og jeg tror mange har den opfattelse, at livet sku ville være kedeligt uden det aspekt.

Det sjove er så, at vi med hensyn til træning ofte reducerer kroppen til nogle fast-bestemte kvaliteter som skal vedligeholdes eller øges, fx kondition eller styrke. Men det er netop igennem kroppen og bevægelse, at vores evne til at lære nyt har det allerstørste potentiale – og den største effekt på hjernen også.

Som jeg forklarer i videoen om hvorfor du skal træne koordination, er vores hjernes primære funktion nemlig at skabe kompleks, adaptiv bevægelse for at øge vores chancer for overlevelse og reproduktion. Hvilket eksemplificeres smukt af søpungen, som er et fascinerende dyr, der æder sin egen hjerne så snart den har fundet sit “hjem” i havet – dvs når den ikke længere har brug for at bevæge sig og har sat sig fast på en sten.

Så kort sagt, fysisk aktivitet er alfa for at holde krop og hjerne unge, og det at lære NYE bevægelser er omega.”

Hvordan reagerer hjernen, når vi begynder at træne koordinationsøvelser, som f.eks. at lære at jonglere?

“Nogle spændende studier fra Tyskland besvarer det spørgsmål meget præcist. De kørte det samme forsøg med jonglering som intervention først med en gruppe unge og derefter en gruppe ældre mennesker.

Resultaterne for begge grupper var, at når deltagerne var igang med at lære at jonglere med tre bolde, så blev neuroplasticiteten – hjernens evne til at ændre sig – i hjernen kickstartet og nye neuroner blev dannet i flere forskellige områder i hjernen (neuro-genese). Men da de først havde lært at jonglere og det var blevet let, så stoppede denne adaptation med at forekomme. Det der dog stadig skete var at visse områder i hjernen fortsat blev bedre og bedre forsynet med blodkar (angio-genese).

Det, du kan tage med dig fra dette er, at det at lære NYE bevægelser har en større effekt på din neuroplasticitet end at gentage bevægelser du allerede kender – men det at gentage er også godt!”

Hvorfor oplever mange, at bevægelser og opgaver, der kræver koordination (f.eks. mellem to hænder eller mellem en hånd og en fod) bliver sværere med alderen?

“Først og fremmest er det vigtigt at huske “Use it or lose it”-princippet, som i rigtig mange tilfælde er den egentlige årsag til nedsatte funktioner over tid – ikke alderen i sig selv. Det vil altså sige det simpelthen er fordi vi øver os mindre over tid eller decideret stopper som er skylden i, at kropslige ting som koordination bliver sværere med alderen.

Tænk på hvor mange nye ting man prøver, når man er yngre. Sportsgrene, aktiviteter, hobbyer, eksperimenter, fester, udfordringer. For de fleste gælder det, at fra man når 30’erne og derefter, bliver hverdagen mere stabiliseret omkring nogle udvalgte aktiviteter, og dette betyder ofte at ens hjerne i meget mindre grad bliver udfordret til at prøve nyt. Og derfor kan man komme til at tænke, at det er blevet sværere “med alderen”, når det i virkeligheden er konkrete adfærdsændringer – og nok også en del kultur omkring den alder man er i – som er den egentlig årsag.

Dette perspektiv opsummeres fantastisk i et citat som tillægges Gunnar Nu Hansen på dansk: “Vi stopper ikke med at lege, fordi vi bliver gamle, vi bliver gamle, fordi vi stopper med at lege”

Når det er sagt, er det også sandt at vores fysiologi påvirkes af alderen, det skal ikke benægtes! Både smidighed, styrke og eksplosivitet falder med alderen ifølge mange studier, og kroppens celler bliver påvirket over tid af alle livets aspekter: ernæring, giftstoffer, stress, søvn, restitution, bevægelse, osv.

Og det samme gælder selvfølgelig hjernen. Der er den tekniske forklaring at visse gener (kroppens “opskrifter”), som har med neuroplasticitet  at gøre, udtrykker sig mindre og mindre over tid. Men det betyder stadig ikke, at hjernens evne til forandring nogensinde stopper helt.”

Hvad er dine tre bedste tips til daglige praksisser, der holder os unge?

  1. Tag et “growth mindset” til dig som det første! Det vil sige en tro på at du kan lære og forandre dig. Alt starter dér. Stop dig selv i at referere til din alder som en forklarende faktor for noget, som er nyt for dig, eller som du bare ikke har øvet nok. Din tendens til “fixed mindset” (at tro du er uforanderlig eller at “alt går ned ad bakke”) er oftest mere en undskyldning end videnskabeligt faktum.
  2. Prøv nye bevægelser når du har chancen! Det kan være til en sport, du allerede dyrker, at du igen forfiner din teknik og finder det nye i det gamle – detaljer du har misset. Eller det kan være, at du decideret prøver noget nyt. Lad dine børn inspirere dig, prøv en video af fra en anden skuffe end du plejer her på Yogavivo, leg en leg når chancen byder sig.
  3. Øv dig i at jonglere. Det er meget sundere for din hjerne end skak og sudoku – også fordi det er fysisk aktivt. Jeg har undervist selv-proklamerede bold-idioter masser af gange, og alle som en har det sjovt og lykkedes med noget. For jonglering er meget mere end opgivende at kaste 3 bolde så hurtigt som muligt og se hvad der sker (eller lukke øjnene). Som du kan se på mine videoer på Yogavivo starter rejsen med simple øvelser med én bold og bygger sig op.

Kom direkte til “Hold dig ung med nye bevægelser” ved at klikke her.

Peter Hunters anbefalinger til videre læring:

TED Talk om Søpungen (The Real Reason for Brains by Daniel Wolpert)

2008 Training-Induced Brain Structure Changes in the Elderly by Janina Boyke, Joenna Driemeyer et al 2008 Changes in Gray Matter Induced by Learning—Revisited Joenna Driemeyer, Janina Boyke et al

KOMMENTÉR HER