Yoga styrker immunforsvaret

af Joséphine Renard den 16, Januar 2019

Ny forskning trykt i Journal of Behavioral Medicine viser, at yoga kan booste din immunforsvar og mindske inflammation i kroppen. Det er gode nyheder for alle os, der i denne kolde vintertid er ekstra udsatte for influenza og forkølelse.

Yoga vinter - styrk immunforsvaret

Stress og mental overbelastning kan påvirke kroppen på mange måder, bl.a. svække immunsystemet. Tilsætter du så vintervejr, snottede unger og januar-træthed, skal der ikke meget til, før du bukker under for løbende næser, feber og ondt i halsen.

Når immunforsvaret er svækket, er risikoen for kronisk betændelse i kroppen forhøjet, og det er her vi skal være på vagt. Faktisk er betændelse eller inflammation en naturlig del af vores immunforsvar og kan på kort sigt være nyttigt til at helbrede sår, skader og infektioner, men kronisk betændelse i kroppen gør mere skade end gavn.

Den nye forskning, som blev offentliggjort i 2018, samlede femten forskellige studier, der undersøgte, om en regelmæssige yogapraksis kan styrke immunsystemet og reducere kronisk inflammation. De forskellige studier havde i gennemsnit 70 deltager, som dyrkede hatha eller blid hatha,

Man undersøgte immunsystemets respons ved en regelmæssig yogapraksis ved at måle blod- eller spytniveauer af pro-inflammatoriske markører, såvel som immuncelleantal og antistoffer. Forskere fandt et overordnet mønster i alle studier, som viste, at yoga reducerer pro-inflammatoriske markører. En undersøgelse viste endda, at yoga øger niveauer af anti-inflammatoriske stoffer og dermed hjælper os med at holde vores immunforsvar stærk på længere sigt.

Samlet set viste disse studier af ‘yoga for stærkere immunforsvar’ en lovende antiinflammatorisk effekt i kroppen.

Den samlede forskning gav dog ikke et entydig svar på hvor meget og hvor ofte, du skal praksisere yoga før det virker. Men konkluderede alligevel, at en regelmæssig yogapraksis over 8-12 uger vil hjælpe dit immunforsvar godt på vej. Og måske holde den obligatoriske vinterforkølelse for døren.

På Yogavivo har vi flere videoer som er designet til at booste dit immunforsvar. Prøv bl.a.

Jørns klasse ’Længde, Bredde og stabilitet’.

Eller Ilses klasse ’Boost din energi og dit humør på under 20 minutter

Har du brug for at få cementeret din yoga praksis, så hop med på vores nye forløb Yogaeffekten, og lad yogaen blive en fast del af dit liv.