Konkrete tips til et roligt nervesystem

af Lars Damkjær den 24. marts 2020

Konkrete tips til et roligt nervesystem.
Lars Damkjær er forfatter til bogen “Mindre stress, mere nærvær” og leder af en uddannelse i yinyoga og mindfulness. Derudover er han uddannet coach og cand. mag. Vi har sat ham i stævne for at høre, hvordan vi kan mindske og forebygge den stress mange oplever netop nu.

Hvad er de største stressfælder lige nu og hvordan undgår vi dem? Har du en konkret praksis/teknik du vil anbefale?

Det vi oplever lige nu på verdensplan er en kollektiv såvel som individuel stress. Det betyder både, at vi på den ene side alle er i samme båd, men også at vi påvirkes af hinanden på godt og ondt. Man har længe vidst, at vores nervesystemer influerer hinanden. I og med at negativ stress er en overbelastning af det autonome nervesystem smitter stress.

Der vil for os alle uundgåeligt være dårlige dage, hvor det hele kan føles håbløst og sørgeligt. Det er vi nødt til at acceptere. Hvis du også oplever dage med mere glæde og lethed så giv ligeledes dig selv lov til at nyde det. Jo flere af vores livsområder, der er udfordret, desto større risiko for negativ stress. Derfor er det altafgørende at kunne se sig selv og sit liv i et helhedsorienteret lys. På den måde kan vi også sætte pris på og dyrke de områder, der er gode og nærende i en svær tid. Gode relationer og et rart hjem er for eksempel guld værd, hvis vi er under pres på andre områder.

Selvom det selvfølgelig er vigtigt at følge med i Corona situationen og de forskellige påbud og anbefalinger, vil jeg anbefale at dosere ens brug af nyhedsstrømmen. Vælg fx 1-2 tidspunkter om dagen, hvor du på dit foretrukne og troværdige medie tjekker op på situationen og får talt med dine nærmeste om det.

Jeg kan i øvrigt anbefale at afholde små virtuelle sammenkomster på fx Zoom eller Skype. Det at være frakoblet sine venner betyder meget, og det kan virkelig give et tiltrængt løft ikke kun at skrive sammen på sociale medier, men at se hinanden og være i et virtuel rum sammen.

Hvordan bruger du selv din yoga og meditationspraksis for tiden?

Jeg bruger min yoga og meditationspraksis til at få en tiltrængt pause og et pusterum fra de mange informationer, frustrationer og bekymringer. For mig handler min praksis i denne tid om at få ro på nervesystemet. Derfor laver jeg især yin yoga og restituerende øvelser som yoga nidra. Desuden prøver jeg at lave åndehuller fra at være online og skabe nærende og nærværende rum fx med min søn.

Hvis du skulle pege på 3 yogaprogrammer du har lavet inde på Yogavivo som du mener er særligt brugbare – hvilke skulle det så være?

‘Bodyscan’ fra programserien Pusterummet: En øvelse der kræver meget lidt af dig. Du ligger ned i en øvelser, der har til hensigt at berolige sindet og vække kroppen gennem en blid opmærksomhed. Hvis du er udkørt, vil du typisk falde i søvn og glide ind i en dybere restitution.

‘Yin yoga – less is more’: Et lidt længere yin yoga program på 47 min., hvor mindfulness og nænsomhed er i fokus. Det er et program med tid til at lande i kroppen og smidiggøre bindevævet, der ofte er stift, når vi er underlagt negativ stress.

‘Yinmind – lyde og universalstrækket’: Denne klasse består både af en siddende mindfulness meditation og en enkelt yin yoga stilling. Meditationen har lyde som fokusområde, hvilket kan være støttende til at komme lidt væk fra tankevirksomheden. Universalstrækket opleves hos rigtig mange, som beroligende og er også godt for både ryg og fordøjelse.

Du kan købe Lars’ bog “Mindre stress, mere nærvær” her ( https://larsdamkjaer.com/mindre-stress-mere-naervaer/)