FORSLAG TIL VIDEOER

For at gøre det enkelt for dig som er ny på Yoga i Klassen, har vi på denne side sat 5 temaer op. Hvert tema rummer en udvalgt række videoer. Her kan du klikke dig direkte ned til de forskellige temaer:

Rolig eftermiddag - omstilling til SFO eller at skulle hjem

Efter kl. 14 begynder vores energi at dale og vores kroppe starter en omstilling til en mere rolig rytme, hvor hjernen kobler fra. Det er helt naturligt. Denne lille eftermiddagsrutine, giver kontakt til vores indre og vi mærker efter hvordan vi har det. Det støtter barnet i overgangene, som ofte tager barnet fra skole til hjem eller fra skole til SFO.

En brain-break - min hjernelampe

Små guidede visualiseringer kan tilbyde både elever og lærer en tiltrængt puster og pause mellem de forskellige fag, måske undervejs i et fag eller også gerne før en test. Ja, når som helst du som lærer oplever energien er faldende, blive adspredt eller andet. Visualiseringer fokuserer på hele menneskets sanseapparat og giver indre repræsentationer for en given tilstand, opgave eller målsætning. Denne styrker skolebarnets evne til at stilne tankespindet og selv tage kontrol.

Ro på

Eleverne arbejder i denne video med en kort pause, hvor batterierne lades op. Den kan bruges som et break eller en overgang til en ny aktivitet til at bringe ro på klassen og skabe samling.

Yoga med staveregler - enkelt eller dobbeltkonsonant

Vi veksler mellem to forskellige yogastillinger i denne sekvens, hvor vi samtidig øver enkelt- og dobbeltkonsonant-ord. Om eleverne hører en enkelt- eller en dobeltkonsonant viser de med en af yogastillingerne - henholdsvis alene eller sammen parvis med deres sidekammerat. Det er en sjov og uformel måde at gå til både ord og krop.

Ordklasse yoga - navneord og udsagnsord

Vi øver ordklasser samtidig med yoga. Der fortælles en historie, hvor eleverne skal skelne mellem navneord, udsagnsord - eleverne introduceres til de stillinger, der hører til enten navneord eller udsagnsord. Når historien fortælles, skal de lave henholdsvis “bjerget” eller “træet”, når der siges henholdsvis et navne- eller et udsagnsord.

Solhilsen med 7-tabellen - en anderledes og sjov måde at få tabellen ind på ryggraden

Vi øver 7-tabellen med yoga. Vi har en yogastilling til hvert tal i tabellen. Ved at koble krop og læring, øges elevernes færdigheder, og for nogle elever kan det være en stor hjælp, når kroppen indgår i læringsprocessen.

Ro og opmærksomheden når vi spiser

Det har vital betydning hvad vi spiser, og hvordan. At sluge sin mad under støj og larm er ikke fremmende for fordøjelsen. Denne lille rutine er en god måde at skabe ro og skærpe appetitten. At skabe opmærksomhed i spisesituationen, er en sundhedsfremmende og god vane, der er såre enkel.

Anti-stress-monster

Bare lidt stress gør det sværere at tage indtryk og læring ind. Vi har brug for små afbræk gennem dagen for at holde vores nervesystem afbalanceret. Denne lille sekvens tilbyder gode øvelser, som enten at dæmper, forebygger eller sænker stressniveauet.

Ro på

Eleverne arbejder i denne video med en kort pause, hvor batterierne lades op. Den kan bruges som et break eller en overgang til en ny aktivitet til at bringe ro på klassen og skabe samling.

Ro og opmærksomheden når vi spiser

Det har vital betydning hvad vi spiser, og hvordan. At sluge sin mad under støj og larm er ikke fremmende for fordøjelsen. Denne lille rutine er en god måde at skabe ro og skærpe appetitten. At skabe opmærksomhed i spisesituationen, er en sundhedsfremmende og god vane, der er såre enkel.

Anti-stress-monster

Bare lidt stress gør det sværere at tage indtryk og læring ind. Vi har brug for små afbræk gennem dagen for at holde vores nervesystem afbalanceret. Denne lille sekvens tilbyder gode øvelser, som enten at dæmper, forebygger eller sænker stressniveauet.

Ro på

Eleverne arbejder i denne video med en kort pause, hvor batterierne lades op. Den kan bruges som et break eller en overgang til en ny aktivitet til at bringe ro på klassen og skabe samling.

Klar til påny at tage fat - yoga ved bord og stol

Vi gør kroppen klar med yoga ved bord og stol. Vi smidiggør og fremmer fokus, så eleverne bliver klar til læring. En sekvens der er super at bruge hvis de har siddet meget f.eks. ved en skærm.

Natursmoothie under træet - en pause med bevægelse

Tag en lille pause når der er brug for bevægelse. Kom op at stå ved siden af stol/bord, og sørg for der er lidt plads til sidemanden. 1-2-3 tag en smoothie du kan li?- en med mange jordbær i. Nyd den under træet.

G for gorilla - ny energi

Af og til kan vi føle os drænede for energi. Mest af alt vil det bedste være at kunne lægge sig til at sove. Det er ikke altid muligt, og så er det godt, at der en anden mulighed. Denne lille sekvens består af 3 øvelser, og er sjov og giver ny energi.

Fyld energi på tanken fra morgenstunden

Eleverne skal i denne video arbejde med en åndedrætsøvelse, nogle yogastillinger og en affirmation. Målet er at øvelserne skal hjælpe med at skabe flow og bevægelse i kroppen, så hoved og krop er klar til læring. Vi afslutter sekvensen med en affirmation på remsen “Jeg gør mit bedste”, og sætter på denne måde en positiv ramme for dagen.

Klar til påny at tage fat - yoga ved bord og stol

Vi gør kroppen klar med yoga ved bord og stol. Vi smidiggør og fremmer fokus, så eleverne bliver klar til læring. En sekvens der er super at bruge hvis de har siddet meget f.eks. ved en skærm.

Natursmoothie under træet - en pause med bevægelse

Tag en lille pause når der er brug for bevægelse. Kom op at stå ved siden af stol/bord, og sørg for der er lidt plads til sidemanden. 1-2-3 tag en smoothie du kan li?- en med mange jordbær i. Nyd den under træet.

G for gorilla - ny energi

Af og til kan vi føle os drænede for energi. Mest af alt vil det bedste være at kunne lægge sig til at sove. Det er ikke altid muligt, og så er det godt, at der en anden mulighed. Denne lille sekvens består af 3 øvelser, og er sjov og giver ny energi.

Fyld energi på tanken fra morgenstunden

Eleverne skal i denne video arbejde med en åndedrætsøvelse, nogle yogastillinger og en affirmation. Målet er at øvelserne skal hjælpe med at skabe flow og bevægelse i kroppen, så hoved og krop er klar til læring. Vi afslutter sekvensen med en affirmation på remsen “Jeg gør mit bedste”, og sætter på denne måde en positiv ramme for dagen.

Geometri åndedrættet

Vi leger med geometriske figurer sammen med åndedrætsøvelser. Ved at kombinere åndedræt og krop får eleverne ro og fokus på de enkelte figurer.

Salig skrivebreak - før / under / efter skrivning

Små pauser kan være godt at tage både løbende i en time og i gennem skoledagen. Det forebygger gener og støtter optimal læring og velbefindende. Dette korte program roterer rygsøjlen i forskellige retninger, samt giver signal til spændte muskler i ryg, skuldre og arme om at slappe af.

Fyld energi på tanken fra morgenstunden

Eleverne skal i denne video arbejde med en åndedrætsøvelse, nogle yogastillinger og en affirmation. Målet er at øvelserne skal hjælpe med at skabe flow og bevægelse i kroppen, så hoved og krop er klar til læring. Vi afslutter sekvensen med en affirmation på remsen “Jeg gør mit bedste”, og sætter på denne måde en positiv ramme for dagen.

Geometri åndedrættet

Vi leger med geometriske figurer sammen med åndedrætsøvelser. Ved at kombinere åndedræt og krop får eleverne ro og fokus på de enkelte figurer.

Salig skrivebreak - før / under / efter skrivning

Små pauser kan være godt at tage både løbende i en time og i gennem skoledagen. Det forebygger gener og støtter optimal læring og velbefindende. Dette korte program roterer rygsøjlen i forskellige retninger, samt giver signal til spændte muskler i ryg, skuldre og arme om at slappe af.

Fyld energi på tanken fra morgenstunden

Eleverne skal i denne video arbejde med en åndedrætsøvelse, nogle yogastillinger og en affirmation. Målet er at øvelserne skal hjælpe med at skabe flow og bevægelse i kroppen, så hoved og krop er klar til læring. Vi afslutter sekvensen med en affirmation på remsen “Jeg gør mit bedste”, og sætter på denne måde en positiv ramme for dagen.

Every emotion is connected with the breath. If you change the breath, change the rhythm, you can change the emotion