Videnskaben har talt: det tager kun to minutter at blive glad af yoga

af Trine Lunde Sørensen-Hygum den 11. december 2019

Et studie fra University of London viser, at du med bare to minutters yoga kan højne din selvværdsfølelse, og at yoga faktisk slår de klassiske power-poses, når man sammenligner dem i studier.

Yoga under forskerluppen – kan glæde faktisk bevises?
Har du også prøvet at føle sig gladere efter din yogatime end før? Hvis du har, er du som de fleste – yoga er nemlig fantastisk til at højne humøret og forbedre dit mentale helbred. Ville du være i stand til at bevise, at du var blevet gladere af at lave yogaen? Nej vel? For hvordan kan man bevise følelser? Følelser og stemninger er rigtignok en svævende størrelse, der kan være svær at sige noget generelt og endegyldigt om, men tre forskere fra University of London (UOL) begav sig alligevel ud i et eksperiment, hvor de ville teste, om man kunne bevise, at yogaøvelser har en målbar, gavnlig mental effekt.

Har politikerne fat i den lange ende?
Forskerne lavede et eksperiment, hvor halvdelen af deltagerne stod i to minutter i en såkaldt power pose – du kan se den på billedet herunder. Politikere er meget glade for at bruge denne stilling for eksempel, når de holder taler, fordi den med sin kraftfulde kropspositur giver et ordentligt power-boost og får en til at se magtfuld ud.

Yoga giver dig både en god holdning og en god selvtillid
Den anden halvdel af deltagerne lavede yoga i to minutter. Forskerne var nysgerrige på at undersøge yogastillingerne både fordi lignende undersøgelser i fortiden kun har baseret sig på meditation og vejtrækning, men også fordi de havde en fornemmelse af, yogaen ville give en del af de samme effekter som power posen – også selvom yoga på ingen måde har samme dominante udstråling, og forskerne fik ret i deres antagelse. Yogaen viste sig at have større effekt end den såkaldte power pose. Deltagerne der lavede yoga oplevede større forbedringer både indenfor deres egen følelse af magt, deres selvværdsfølelse og i, hvor energiske de følte sig – måske skal politikerne prøve at lave lidt yoga på scenen næste gang, de tvivler på sig selv?

Hvordan kan du bruge studiet fra UOL i din hverdag?
Forskerne fra UOL gjorde mange spændende delopdagelser i løbet af deres studie – for eksempel krævede det kun to minutters yoga, før den mentale følelse begyndte at sætte ind hos deltagerne! Det betyder, at du kan bruge yoga til at forberede dig inden, du for eksempel skal til jobsamtale, eksamen eller måske endda på date – smut på toilettet lige inden, showet går løs og lav yoga i et par minutter. Hvis du ligner deltagerne i studiet, vil du gå fra toilettet med et bedre humør, og det er tit starten på et bedre resultat.

Hvis du er nysgerrig, kan du læse hele studiet her: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.00752/full