Hvilken yogaform skal jeg vælge?

af Yogavivo den 01. august 2019
At vælge en yogaklasse, kan nogen gange føles som at forsøge at afkode vejskilte i et land, hvor du ikke taler sproget. Eksotiske navne, ord du ikke aner hvordan udtales, og beskrivelser så bevingede, at du er usikker på, om det overhovedet er yoga. Frygten for at møde op til 90 minutters indforstået eliteyoga, kan ende med at holde dig ... Læs mere

Presser du dig selv for meget? Den gode og den dårlige belastning

af Yogavivo den 20, Maj 2019
Kender du det populære træningsudtryk ‘no pain, no gain’? Løst oversat betyder det ‘ingen gevinst uden smerte’, og bygger altså på en tese om, at vi i vores træning og bevægelse er nødt til at presse os selv til et smertepunkt, hvis vi vil mærke fremgang og høste gevinsten af vores træning. Det er ikke svært at forestille sig, hvad ... Læs mere

YOGAGUIDE: Vend hovedet nedad og styrk dit helbred

af Yogavivo den 17, April 2019
Hvornår har du sidst stået på hovedet eller sendt benene i vejret? Hvis du er som de fleste, er det nok noget tid siden. Men der er faktisk rigtig god grund til at sørge for at få vendt op og ned på kroppen, for omvendte stillinger gemmer på masser af fysiske og psykiske fordele, og det behøver hverken at være ... Læs mere

4 fordele ved yoga, som er underbygget af videnskaben

af Yogavivo den 14, Marts 2019
De fleste af os mærker, at yoga er godt for vores helbred og psyke, og der er faktisk utallige undersøgelser der bekræfter yogaens virkninger.  Her får du serveret 4 af de mange veldokumenterede virkninger. Yoga reducerer stress Hvis du dyrker yoga fordi du har en forhåbning om at mindske stress, så er du på helt rette spor. Utallige undersøgelser konkluderer ... Læs mere

Yoga styrker immunforsvaret

af Joséphine Renard den 16, Januar 2019
Ny forskning trykt i Journal of Behavioral Medicine viser, at yoga kan booste din immunforsvar og mindske inflammation i kroppen. Det er gode nyheder for alle os, der i denne kolde vintertid er ekstra udsatte for influenza og forkølelse. Stress og mental overbelastning kan påvirke kroppen på mange måder, bl.a. svække immunsystemet. Tilsætter du så vintervejr, snottede unger og januar-træthed, ... Læs mere
Yoga vinter - styrk immunforsvaret

Ilse Gaardahl: En hverdag med yoga, scoliose og masser af livsglæde

af Janni Ide Daugaard den 25, November 2018
  Det er torsdag og jeg fanger Ilse på telefonen, da hun er på vej ud for at lufte hunden. Dagens emne er scoliose – en tilstand Ilse beskriver som “en s-formet rygsøjle”. I mange tilfælde er denne tilstand medfødt, men den kan faktisk også opstå senere i livet i forbindelse med længere tids uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Ilses scoliose er medfødt, ... Læs mere

8 Myter om yoga – busted en gang for alle

af Joséphine Renard den 17, Juli 2018
  Der findes så mange myter om yoga, og indimellem bliver myterne til fordomme. Her mens solen skinner og vejrudsigten velsigner os med varme sommertemperaturer vil vi på Yogavivo gerne aflive nogle af de mest gængse yogamyter. Vi har derfor talt med to af Yogavivos yogalærer om nogle af de mest almindelige yogamyter og bedt dem forholde sig dem, så ... Læs mere
Myteblog

Yoga og din indre superhelt hjælper dig sikkert igennem eksamen

af Joséphine Renard den 26, Maj 2018
  Det grønne bord lurer lige om hjørnet og for mange studerende betyder det at sidde krumrygget over bøgerne og måske endda en ubelejlig eksamensangst. Frygt ikke! Yoga kan hjælpe dig til at bevare roen og overblikket igennem eksamensperioden, sørge for at kroppen har de bedste forudsætninger for at optage viden og støtte dig når nervøsiteten og præstationsangsten melder sig. ... Læs mere

Yogavivo er der, hvor man tanker energi i en travl hverdag

af Joséphine Renard den 26, April 2018

Med yoga som sparringspartner kan du forbedre dit løb

af Josephine Renard den 04, marts 2018
Det er ikke ualmindelig, at idrætsudøvere holder sig fra at dyrke yoga, fordi de har en forestilling om, at de ikke er smidige nok. Det gælder i særdeleshed løbere. Samtidig har en stor gruppe løbere et ønske om at opnå større smidighed for at forbedre deres løb. Læs mere